Metoda Chopina była od samego początku ideą przewodnią naszych Warsztatów...

 OLSZTYN – 2007.

Okres olsztyński nasze Warsztaty mają więc za sobą. Wypada ten okres podsumować i złożyć podziękowania Osobom oraz Instytucjom, które nam w organizowaniu tego kursu i towarzyszących mu seminariów pedagogicznych pomagały; jest tych Osób i Instytucji wiele i wszystkie bardzo serdecznie wspominamy! Piszę te słowa także w imieniu tych, którzy w nasz Olsztyn byli najbardziej zaangażowani, czyli moich Drogich Koleżanek i Szanownych Kolegów Wykładowców oraz, oczywiście, swoim własnym.

Najpierw kilka słów o "historii najnowszej": kursy z lat 2006 i 2007 były rekordowe, bo przez cały czas wszystko się u nas świetnie rozwijało dzięki pełnej demokracji w prowadzeniu Warsztatów i kompletnie dobrej woli wszystkich uczestników tej niecodziennej przygody. Przeskanowałem przed chwilą wszystkie pliki w mej pamięci dotyczące Warsztatów olsztyńskich i nie znalazłem ani jednego przykrego wspomnienia. Ani jedna "kwaśna dyskusja" w gronie współorganizatorów, pedagogów, z udziałem uczestniczącej młodzieży, jej Rodziców czy Pedagogów, nigdy nie miała miejsca. Personel administracyjny i techniczny Szkoły oraz Internatu i Stołówki wspominamy z wyjątkową wdzięcznością i bardzo, bardzo ciepło! Muzycy orkiestry filharmonicznej traktowali naszych solistów niezwykle miło i po koleżeńsku. Podobnie dyrekcja Filharmonii oraz obaj Panowie Dyrygenci: Jerzy Kosek i Piotr Wajrak, z którymi błyskawicznie się zaprzyjaźniliśmy. Corocznie patronowały nam olsztyńskie media i corocznie nasze finałowe koncerty zaszczycał Prezydent Miasta Olsztyna, który sprawował też tradycyjnie honorowy Patronat nad Warsztatami. Byliśmy na każdym afiszu Olsztyńskiego Lata Artystycznego. Urząd Miejski fundował drobne upominki dla młodzieży i pedagogów. Czy można chcieć więcej?  

                         Nawet w pochmurne dni Olsztyn i tak był dla nas wystarczająco kolorowy...      

Jak powiedzieliśmy na wstępie – trzeba "podsumować". Zerknijmy więc na chwilę wstecz.

Kilka słów o historii: na pierwsze Warsztaty w 2002 przyjechało 21 uczestników z Polski i jedna osoba z zagranicy – Mateusz Molęda z Niemiec. W 2003 – było 22 Polaków i dwie osoby z zagranicy, Mateusz Molęda z Niemiec i Lin Xiu Min z Singapuru – pianista, którego sztukę zapamiętamy na długo. W 2004 do Olsztyna przyjechało już 34 Uczestników, a w tym czwórka z zagranicy: Julia Feuerbacher z USA, Xiumin z Singapuru (zagrał III cz. Koncertu e moll Chopina z Filharmonią), Morgan Samyde z Guadelupy – w towarzystwie Mamy i Babci (...! ) i znów Mateusz Molęda (zagrał wtedy z orkiestrą Filharmonii III część Koncertu d moll Rachmaninowa). W roku 2005 mieliśmy 42 uczestników, w tym 5 z zagranicy: Gwennaėl Dorville z Guadelupy, Phu Kooanantakol z Tajlandii/Austrii (student Mozarteum), Małgosia Gałęziak z Brukseli, Philip Kwoka z USA i Oleg Szesza z Kaliningradu (Rosja; z orkiestrą Filharmonii zagrał II i III część Koncertu a moll Griega). W roku 2006 uczestników było już 46, z czego z zagranicy – Philip Kwoka z USA, Maria Wełna z Australi (ze względów rodzinnych Marysia musiała wyjechać przed końcem kursu) oraz Hania Pankova i Valentin Valentiev (oboje studenci lwowskiej Akademii Muzycznej; Ukraina). Rok 2007 był rekordowy: 52 uczestników, a wśród nich 8 osób z zagranicy: Alicia i Cecile Beer z Guadelupy, Ola Günzel z Holandii, Claudia Kapuścińska z Berlina, stary znajomy Philip Kwoka z USA, Oksana Kuzio, Julia Tałyzina i Hania Pankova (z Akademii Muzycznej we Lwowie; Ukraina). Chcę podkreślić fakt uczestnictwa w naszych Warsztatach nie tylko uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, ale także studentów konserwatoriów i Akademii Muzycznych z kraju i zagranicy: były reprezentowane uczelnie muzyczne z Wrocławia, Katowic, Warszawy, Lwowa (Ukraina), Drezna (Niemcy), Salzburga (Austria; słynne Mozarteum) oraz Konserwatorium przy Lynn University (USA). Listy uczestników wszystkich naszych kursów olsztyńskich oraz wiele fotografii z lat 2002 – 2007 są dostępne przez ten link.

A oto lista Uczestników olsztyńskich Warsztatów w roku 2007:    

Alicia Beer (Guadeloupe, Francja), Cecile Beer (Guadeloupe, Francja), Izabela Berdy (Kraków),  Kamil Borkowski (Warszawa), Łukasz Chrzęszczyk (Kielce), Maria Czechowska (Opole), Ewa Danilewska (Opole), Natalia Figiel (Kłodzko),  Modesta Gorol (Gliwice), Marta Górska (Bielsk Podlaski), Aleksandra Günzel (Bussum, Holandia), Karolina Jabłońska (Wrocław), Radosława Jasik (Katowice), Joanna Kacperek (Warszawa), Kacper Kaczmarek (Łódź),  Tomasz Kaczmarek (Wrocław), Claudia Kapuścińska (Berlin, Niemcy), Michalina Knapik (Katowice), Kinga Kondracka (Bielsk Podlaski),  Martyna Kosecka (Gdynia), Marzena Kowalska (Wrocław), Philip Kwoka (USA), Oksana Kuzio (Lwów, Ukraina),  Natalia Lentas (Wrocław), Dominik Lewicki (Wroclaw), Piotr Łukaszczyk (Wrocław), Marcin Mogiła (Katowice), Marcin Morawski (Kielce), Szymon Nehring (Kraków), Alicja Oktabska (Kraków), Zuzanna Nieścierowicz (Białystok), Grzegorz Nowak (Kielce), Hanna Pankova (Lwów, Ukraina), Monika Pawlas (Rybnik), Piotr Peszat (Kraków), Piotr Podemski (Warszawa), Michał Roemer (Kraków), Aleksandra Sacharczuk (Bielsk Podlaski), Piotr Sędkowski (Łowicz), Joanna Sobota (Rzeszów), Aleksandra Sorokin (Bielsk Podlaski), Katarzyna Słomian (Rybnik), Mateusz Słomiany (Katowice), Aleksandra Szcześniak (Białystok), Paweł Sobowiec (Warszawa), Tomasz Śliwowski (Wrocław), Julia Tałyzina (Lwów, Ukraina), Anna Tichoniuk  (Bielsk Podlaski), Tomasz Zając (Gdynia), Maciej Wota (Kraków), Michał Zieliński (Lubin), Jagoda Żulichowska (Kraków).

 

 

Bez pomocy Pan Henryka, Kierownika Internatu rozlokowanie i wyżywienie takiej ilości uczestników PLUS wielu Rodziców, Opiekunów oraz Pedagogów byloby zupełnie niemożliwe!

Dziękujemy stukrotnie!

 

Godny podkreślenia wydaje się fakt wielokrotnego uczestnictwa w Warsztatach przez znaczną część młodzieży. Absolutnym rekordzistą jest Paweł Sobowiec, wychowanek Liceum im. Brzewskiego w klasie Prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn, który "zaliczył" wszystkie sześć olsztyńskich spotkań, świetnie zagrał z orkiestrą Filharmonii I część Koncertu c moll Beethovena, zaś jego wykonanie Variations serieuses Mendelssohna można zaliczyć do najjaśniejszych punktów w historii naszego olsztyńskiego muzykowania; Pawłowe wykonanie Koncertu Schumanna podczas zajęć w trakcie Warsztatów 2007 wzbudziło ogromny aplauz przysłuchujących się innych uczestników. Aktualnie Paweł Sobowiec studiuje w Akademii warszawskiej w klasie Prof. Jerzego Sterczyńskiego. Natalia Lentas uczestniczyła w pięciu Warsztatach; II i III część Koncertu f moll Chopina, zagrane przez Nią w wielkiej sali olsztyńskiego Ratusza w roku 2006 z towarzyszeniem Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pozostaną na zawsze w mojej wdzięcznej pamięci jako wzór wyjątkowo czystego stylu chopinowskiego – wielkie bel canto i idealnie perliste brillante bez jednego zadraśnięcia nawet w słynnych arpeggiach w trzeciej części, które niejednego i doświadczonego pianistę przyprawiają o mrowienie w plecach... Monika Cichocka z Olsztyna, Joanna Sobota (Rzeszów) i Jagoda Żulichowska (Kraków), a także  Kamil Borkowski (Warszawa), Michał Kozłowski (Gdynia) oraz Szymek Nehring (Kraków) czterokrotnie uczestniczyli w Warsztatach. Monika świetnie zagrała I cz. Koncertu A dur Bacha już podczas I Warsztatów (2002). Z występów Kamila stale żywe w mej pamięci jest wspomnienie doskonałego Preludium z Pour le piano Debussy'ego (2005) oraz niezwykle mądre i piękne wykonanie Preludium i fugi Cis dur J. S. Bacha z II tomu DWK (2007). Szymek, ha...! TAKI Koncert a moll Hummla w 12 wiośnie życia...! Michała Kozłowskiego, obok wielu innych świetnych występów (a spotykaliśmy się na różnych kursach przez conajmniej 8, a może i 10 lat...?!), będę szczególnie pamiętać za głęboko muzykalne i techniczne perfekcyjne wykonanie Fantazji na tematy polskie Chopina (2006). Jagody Etiudy Lutosławskiego (2006) lśnią w mej pamięci pełnią blasku zaś wspomnienie nieprzeciętnej inteligencji Joasi Soboty stale mi przypomina, że tylko twórcza postawa wobec "życia i tekstu" jest cokolwiek warta...

 

 

Szczególnym powodem radości było słyszeć od rana do wieczora istny tumult wydobywany przez setki palców z dziesiątków fortepianów i pianin; w Olsztynie latem bywa niezwykle gorąco – wszystkie okna otwarte. Biedni mieszkańcy "z przeciwka"! A jednak i z tym "przegłośnieniem" też nigdy nie mieliśmy problemu...

 

 

Właściwie o każdym z naszych Uczestników można by wiele dobrego powiedzieć – niesposób uczynić tego teraz, niestety. Muszę jednak na tym miejscu bodaj jednym słowem podziękować jeszcze kilkorgu naszym Uczestnikom za niezapominalne wrażenia muzyczne, jakich dostarczyli mi bądź na lekcjach – bądź podczas koncertów. Mała uwaga: jak zawsze, tak tu i teraz nie wyrażam innych poglądów poza moimi własnymi,...

 

- Lin Xiu Min (aktualnie kończy studia medyczne w Melbourne w Australii, ale nadal myśli o studiowaniu fortepianu); podczas kursu w 2003 roku zaprezentował wielką pianistykę światowej klasy, a w zagranej na bis Mendelssohna/Liszta/Horowitza Parafrazie Marsza weselnego okazał się wirtuozem nieomal ekstremalnym... W rok później, w zasadzie w tydzień wyćwiczył i z sukcesem zagrał z orkiestrą Filharmonii III część Koncertu e moll Chopina.

 

- Julia Kociuban (nadal uczy się u Pani Olgi łazarskiej w Krakowie); gdy z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej Julia grała w olsztyńskiej Katedrze I część Koncertu e moll Chopina mając 13 lat, zasłuchany człowiek mógł doprawdy bez trwogi myśleć o przyszłości polskiej pianistyki. Człowiek myśli tak dalej...

 

- Paweł Wakarecy (studiuje w bydgoskiej Akademii u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń); jego interpretacja cyklu Venezia e Napoli (Gondoliera, Canzone, Tarantella) Liszta wywołała wielki i doprawdy zasłużony entuzjazm warsztatowej publiczności (2006). Moje wspomnienia dotyczące tego młodego Artysty sięgają głeboko w przeszłość – bodaj czy nie do roku 1995? Krynica i Polonez gis moll Chopina... Potem znów Krynica, Kielce, Krynica i Olsztyn, Olsztyn, Gwadelupa i znów Olsztyn...

 

- Marcin Mogiła (aktualnie studiuje w katowickiej Akademii u Prof. Andrzeja Jasińskiego); rewelacyjne zagrał XII Rapsodię węgierską Liszta (2005; wówczas był uczniem Pani Magdaleny Lisak w PSM II st im. Karłowicza w Katowicach); Marcin dodatkowo zaimponował mi wyjątkową dojrzałością w samodzielnie opracowanym w trakcie wakacji 2007 komplecie Masek  Szymanowskiego oraz cyklu Eroica-Variations Beethovena.

 

- Marzena Kowalska (nadal uczennica Dr Michała Szczepańskiego w OSM na Łowieckiej we Wrocławiu); w 2006 Marzena świetnie zagrała Tryptyk R. Maciejewskiego. Miło dodać, że na zakończonym w styczniu 2007 Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Zgorzelcu/Görlitz Marzena zdobyła I Nagrodę w swojej grupie wiekowej. Gratulujemy serdecznie!

 

- Ewa Danilewska (uczennica Prof. Celiny Hellerowej w PSM II st w Opolu); jej rozumienie Mazurków Szymanowskiego, a w ogóle muzyki, w tym także romantycznej, jakie zaprezentowała na kursie w 2007 roku, daleko wykracza nie tylko poza licealne standardy.

 

- Julia Tałyzina (studentka doc. Oksany Rapity w lwowskiej Akademii Muzycznej); w jej wykonaniu Mozart (KV 450) lśnił i radował  duszę od pierwszego do ostatniego dźwięku.

 

- Łukasz Chrzęszczyk (uczeń mgr Andrzeja Domina w PSM II st w Kielcach, w mojej "rodzinnej" Szkole); jego styl pracy nad fortepianem, który poznałem zresztą nie tylko w Olsztynie, ale także na innych kursach, przy okazji Preludium B dur op. 23 Rachmaninowa, Sonaty Les Adieux, Wilde Jagd, oraz kilku jeszcze utworów, wśród których m. inn. był i III Koncert Prokofiewa, nakazuje z dużą uwagą śledzić dalszy rozwój tego młodego pianisty.

 

- Joanna Różewska (2003; wówczas była uczennicą Pana Krzysztofa Rynkiewicza w PSM II st w Siedlcach; aktualnie uczy się u Prof. Elżbiety Tarnawskiej); niezapomniane jest dla mnie, opracowane przez Nią pod kierunkiem Dr Szczepańskiego, wykonanie Andante spianato i Wielkiego Poloneza Es dur op. 22 – Chopina...

 

- Katarzyna Malinowska (2002; wówczas studentka Dr Michała Szczepańskiego, aktualnie studentka Akademii poznańskiej w klasie Prof. W. Andrzejewskiego); Kasi niezapomniane dwa bisy – Etiuda chromatyczna Debussy'ego i Suggestions diaboliques Prokofiewa – zakończyły nasz pierwszy finałowy koncert z udziałem Filharmonii, wtedy, pod znakomitą dyrekcją Maestro Jerzego Koska. Miło mi poinformować, że zgodnie z informacją podaną na stronach www poznańskiej Akademii, Kasia zdobyła IV nagrodę na 3-etapowym VIII Europejskim Konkursie Chopinowskim, który odbył się w Darmstadt (Niemcy) od 14 do 25 października 2006. Serdeczne Gratulacje!

 

 

W roku 2003 Warsztaty odbyły się bez udziału Filharmonii, natomiast we wszystkich następnych koncertach nasi Uczestnicy grali pod batutą Maestro Piotra Wajraka, dla którego nigdy dość podziękowań za tworzenie doprawdy doskonałej atmosfery w czasie prób, za świetne wyczucie frazy i stylu, temperament artystyczny i wyjątkowo sympatyczne koleżeństwo okazywane młodym ludziom, dla których występ z towarzyszeniem profesjonalnej orkiestry symfonicznej bez dwóch zdań wiązał się często z wyjątkowo silnym stresem.

 

O wielu innych radosnych wydarzeniach, które miały miejsca podczas naszych olsztyńskich spotkań, opowiadają liczne fotografie i komentarze opublikowane na stronach www poświęconych naszym olsztyńskim "złotym warsztatom".

 

A teraz: zdjęcia z 2007 – oto one:

 

Piotr Sędkowski (z lewej, w okularach) i Tomek Kaczmarek (z prawej, w okularach) śledzą partyturę ( ? )  podczas próby z orkiestrą.

 

Michałowi Szczepańskiemu na ogół wystarczała do zajęć Sala Koncertowa... Tu: podczas pracy z Izą Berdy  nad Koncertem g moll Saint-Saėnsa.

 

Po szeregu poszukiwań postanowilismy zamiast historyczno-teoretycznego seminarium nt pianistyki zaproponować młodzieży praktyczne zajęcia z improwizacji jazzowej. Wkrótce się okazało, że był to przysłowiowy strzał w dziesiątkę, a wykładowczyni tej specjalności stała się przedmiotem uwielbienia ze strony zachwyconych Jej podejściem i muzycznymi kompetencjami uczestników.

 

Pani Olga Łazarska prowadzi lekcję z Marzeną Kowalską; to wielka sztuka – umieć znaleźć wspólny język i z najmłodszymi i ze znacznie bardziej dojrzałymi pianistami. Maestra ma to w "małym palcu"!

 

W roku 2007 na naszych Warsztatach gościnnie wykładał Prof. Valery Szacki, Kierownik Katedry Fortepianu w Akademii Muzycznej w Mińsku (Białoruś) – sam, wychowanek Prof. Jakova Fliera w Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie (u Prof. Fliera studiowali m. inn. Geza Anda i Bella Dawidowicz, Lew Własenko, a także Michaił Pletniew). Na zdjęciu: Prof. Szacki podczas lekcji z Oksaną Kuzio ze Lwowa – w toku pracy nad Etiudami Rachmaninowa.

 

   

W roku 2007 z dwiema córkami, Alicją i Cecile, przyjechali do nas Państwo Isabel i Gregory Beer z Guadelupy. Z inicjatywy Pana Beer, który i poprzednio bywał naszym Gościem, Lions Club Chevalier St. Georges dwukrotnie przyznał stypendium dla wybranego uczestnika naszych Warsztatów za wybitne osiągnięcia artystyczne. Stypendium było przyznawane w formie bezpłatnego przelotu i pobytu na Guadelupie wraz z prewem uczestnictwa w odbywającym się tam kursie pianistycznym oraz udziałem w koncertach. Dwukrotnie takie stypendium otrzymał Paweł Wakarecy; niestety – z tzw. przyczyn obiektywnych (kalendarz i TERMINY!) skorzystał z niego tylko raz.   

 

 

W roku 2007 zwiedzaliśmy m. inn. Świętą Lipkę i Gierłoż.

 

Miło mi poinformować, że Stypendium 'Prof.  Janina Butor in memoriam' w roku 2007 zostało przyznane

Radosławie JASIK

Najserdeczniejsze Gratulacje!

 

Pożegnanie Dyr. Korpala przed koncertem solistów w 2007 – w przeddzień galowego koncertu symfonicznego.

Dyr. Tadeusz – to czlowiek w zasadzie mało, a dokładniej – krótkomówny. Dopiero w jakiś czas po ustaniu wyjątkowo gorącej owacji na stojąco,  jaką mu zgotowała licznie zgromadzona na sali młodzież, Rodzice i Pedagodzy, zrozumiałem sekret Jego niezwykłej popularności: ten czlowiek nie tylko bardzo precyzyjnie wie, co w danej sytuacji TRZEBA BY ZROBIĆ; on to po prostu robi.

 

Dziewczyny z Bielska Podlaskiego i Białegostoku pod wodzą swej Maestry przyprawiły całą widownię o wyjątkowo silne bicie serc: to całe TOWARZYSTWO, wspierane przez jedną z Mam i artystycznie kierowane przez Anię Świętochowską, ułożyło i z wielkim biglem zaprezentowało ni mniej ni więcej, tylko Hymn Warsztatów!

My  już mamy hymn – a Wy ...?

 

Piotr Łukaszczyk gra Walca "Mefisto" Liszta. Piotr uczy się w OSM na Łowieckiej we Wrocławiu w klasie Dr Michała Szczepańskiego; w roku 2006 na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Zgorzelcu/Görlitz zdobył I Nagrodę w swojej grupie wiekowej oraz Grand Prix całego Konkursu. Wielkie brawa!

 

Szymek Nehring przed wyjątkowo udanym występem z Koncertem a moll Hummla.

 

Izabela Berdy po wykonaniu I cz Koncertu g moll Saint-Saėnsa. Był to ostatni punkt programu w roku 2007.

 

Właśnie podziękowałem naszej Drogiej olsztyńskiej Orkiestrze i Dyrygentowi tego kolejnego wspaniałego koncertu – Panu Piotrowi Wajrakowi. Warsztaty olsztyńskie przechodzą do historii...

 

Zanim powiem sakramentalne "Dziękuję za uwagę – i do widzenia", chcę raz jeszcze zwrócić Twoją uwagę – Drogi Gościu tych www.stron na zdjęcie, które ośmielam się z premedytacją publikować już po raz kolejny: 

 

To zdjęcie pochodzi z roku 2006, ale choćby było znacznie starsze – to i tak musimy pamiętać, że ONI CZEKAJĄ! Na nowe miejsce, do którego mogliby bodaj na tych kilka dni w czasie wakacji przyjechać aby poczuć się dobrze ze sobą razem, a przede wszystkim, by się NAGRAĆ, naoddychać muzyką i atmosferą, jaką udało się nam wszystkim razem stworzyć! Miejsca są wprawdzie ważne, ale czy najważniejsze? Szukamy NOWEGO...

A może Ty właśnie mógłabyś/mógłbyś nam pomóc je znaleźć?

Czas na DO WIDZENIA! A więc – do widzenia!

W imieniu nas, wszystkich wykładowców Międzynarodowych Warsztatów Pianistycznych 'Idea-Obraz-Technika' z wielką wdzięcznością w sercu DZIĘKUJĘ Wszystkim naszym Drogim byłym Uczestnikom, ich Rodzicom i Pedagogom oraz Współorganizatorom i Patronom olsztyńskich Warsztatów za wspaniałą atmosferę i doskonałą pracę w trakcie kolejnych wakacyjnych spotkań! Musimy "te klimaty" chyba gdzieś jeszcze nie raz i nie dwa przećwiczyć...!

Wszystkiego Najlepszego!

- Wasz  Stefan Kutrzeba  w imieniu całego warsztatowego, pedagogicznego Koleżeństwa.

PS Jak zawsze – wszelkie komentarze będą bardzo mile widziane. Dziękuję za uwagę i zapraszam do pióra, czyli komputera! S.K.

 

 

Strona opublikowana: 2008-01-16